Alla inlägg under mars 2008

Av Tanja - 31 mars 2008 14:07

Igår bar det av till Korsnäs på vallningsträff. det var 3dje gången Jacky träffar får. Jag och Jacky sammåkte med Fia och Sune i deras stora bil med deras hund Australiensiska working Kelpien Wiggo. Med oss hadde vi också Mikael och hans BorderCollie Lipton.

Wiggo och Fia har vallat längt av oss och har hemma på gården Higland Cattle vilka Wiggo inte tvekar en sekund att valla. Jag och Jacky fick pröva på djuren inne i fållan, och lösa ihagen då tillammans med fårägaren Micos hund BCn Börje vilket var riktigt kul att titta på!  Att ha en hund som lyder blixtsnabbt är ett måste när man ska valla så nu ska Jacky läggas i hårdträning. Höger och vänster ska nötas inn och stanna komandona ska tränas mer på avstånd från alla gångarter. 11-13.4 ska Jag och 4 andra tjejer (tjejer även om jag är hälften yngre än alla andra ;) på Vallnings läger till Ekenäs. Det ska bli grymt roligt och nya tomfilmer till kameran ska innhandlas.

Ja jag är härmed även biten av vallningsflugan XD

För att få åka på vallnings lägret prioriterar jag bort mina agility träningar och tävlingar under hela April :s men  Sassa ska ju ändå ha paus och stella har jyst börjat löpa så det var inte så svårt ;)

Jag har ju hundkonsult utbildningen att läsa på också...  ska dit 20-21.4


Jag har städat åt alla kaninerna idag, klipt päls och klor parat om någon hona. två honor med samma hane verkar ha gått tomma :/


Jag ska till Hundmassören med hundarna ikväll vi får se vad hon säjer.



Av Tanja - 30 mars 2008 07:56

Tävlingarna i lördags med Sassa jick ju sådär:/

A banan fel tunnel öppning vid nästsista hindret...  disk

B banan efter 5 hinder stannar hund f*n och skiter.. en harplutt! så dett var alltså inget akut... antagligen någon form av demonstration :/  disk

C Banan river första ribban men i övrigt fin fart (för att vara Sassa) och komm imål med reultaten 5p 3 sek övertid plac 4

Det här är de sämsta reultaten vi någon gång fått totalt på någon tävling :,(

Hon ka få sin agilityvila  inga hinder alls åtminstone inte förren efter april men antagligen längre..


Av Tanja - 29 mars 2008 08:54

förra lördagen föddes 7 kaninungar av Belgiskjätte/Franskvädur korsning de är nu en vecka gamla. 2 gul manteltecknad,1 vilt manteltecknad.

1 svart, 2 viltfärgade 1 madagaskar? . De e så söta:D

Max hadde feber i onsdags och torsdags så våra utflyktsplaner blev uppflyttade till igår. vi åkte med Elisabeth till djurpansionärshemmet "Wanha markkin" i Ylistaro. http://www.wanhamarkki.fi/  Där fans Hästar, en ponny, en åsna, getter, får med 3 veckors lamm, marsvin, en mini gris, höns och orsaken till vårt besök... Kaniner..   hem med oss kom 2 st ½års kaniner och 2st 7veckors kaninungar :)  Nora döpte kaninungarna till Amanda och Amalia och den brunsobel färgade hanen döpte min lillebror Macke till Gunnar XD den japatecknade dvärgvädurs honan har ännu inget namn.


Stella passar på att löpa nu när vi har oficiella tävlingar i vörå *typiskt*

Sassa ska få tävla sina 3 starter idag. Vi  får se hur det går med motivationen...

Imorgon blir det vallning i korsnäs för min och Jackys del :)

Av Tanja - 25 mars 2008 06:59

På påsklördan sjutsade jag mina påskhäxor runt i gårdarna. Eftermiddagen gick åt till Jackys lydnadträning. När vi komm hemm var Nora trött och lade sej att vila en stund så hon skule orka med påskbrasan på kvällen. ganska snart komm hon gråtande och sa att hon hadde ont i örat. Bara att åka till Nykby hvc och visa doktorn. Nora påstod att det blivit bättre redan när vi komm hem tillbaka, bara för att doktirn tittat på det ´:)

Sova kunde hon inte för örat packade så svårt. Värkvmedecin behövde hon men inte skulle hon ta den. Nej den kunde ju smaka illa.. :/ lösningen blev en  tablett kossad i mortel som blandades med ½glas juoghurt sen fick hon sitta i köket tills hon ätigt upp.

 Jacky och jag tog en tur på cykel till bynspåskbrasa för att mingla lite.


På söndagen var jacky och jag och tränade till plan. först när man kommer dit är det så okontrolerbart roligt var ska han börja egentligen? snart hadde han lugnat sej lite och vi tränade länge och roligt hadde vi :) han sov som en stock när kvällen kom ;)


Måndag skulle vi till korsnäs på vallningskurs men tränaren var sjuk så nytt försök nästa söndag. Det blev agi.innoff i Vörå istället! Vad jag egentligen hadde så brottom för med Stella vet jag inte men några fel fick vi pga det :/

Sassa skulle jag ju inte ha med.. men efter en första plats är  jag inte missnöjd :D

Men usch vad mina ben  värkte när dan va slut, på med agorabenvärmarna och kryp isäng.



Av Tanja - 20 mars 2008 16:14

De 8 små kaninungarna låg alla döda i buren idag. Antagligen var det köldknäppen som låg ner runt -12 inatt som är boven :,( innetemperaturen hadde varit nere på -1,9. Fy va jobbigt... om bara inte ena kaninen skulle ha gnagt sönder sladden till värmebatteriet så skulle de antagligen ha klarat sej...


När vi kom till svinhuset igår och skulle flytta smågisarna hadde en sugga rymt ur sin kätte och söndrat vatten ledningen. Så hennes box och grannboxen hadde vatten stående upp till magen på smågrisarna. stackarna var nog inte riktigt glada över vad deras mamma hittat på...

Bara att ringa rörisen.


De nya suggorna har kommit idag. 33st förhoppningsvis alla dräktiga. Nu är det så lite att göra i svinhusen så vi turas om att ta kvällspassen.


Jacky ska få ett ordentligt träningspass vid plan ikväll. Sassa ska tråkas ut framm till  tävlingen 29... tror inte det hjälper men är värt ett försök.





Av Tanja - 19 mars 2008 09:47

Sassa har saknat gnistan på banan den senaste tiden och nu ska vi ha paus bestämde jag mej för igår. Basta! tyvärr så har jag hunnit anmäla henne till 3 starter den 29.3 så de ska vi väl sega oss egenom men ingen träning och ingen innoficiellden 24.3 för hennes del!

Stella susar på för fullt som vanligt!


Grisflyttnig på shemat idag. småttingarna ska skiljas från sina mammor och byta hus.

Av Tanja - 18 mars 2008 12:12

så var man hemma igen.. det var så lugt och skönt att vara hemmifrån bara jag och Jacky! Körde hem från Borgå efter skolan på söndag. Vägen var torr och det gick bra att köra trots klockan hann bli närmare 24.00 innan jag var hemma.

Hemma hadde förståss råttorna dansat på bordet när katten var borta! Eftersom ingen gjort ett fjät när jag var borta de fick alla känna av mitt  dåliga humör hela måndagen tills huset var städat. *mutrar*


Sassa spydde upp gammalt mos hon ätigt. i Max säng! Jag trodde först att det var Max som spytt men konstaterade att han var för pigg för att ha magsjuka. Så då fans det bara en annan som brukar sova i hans säng... Sassa.


Åtta kaninungar födda på söndagsnatten väntade på mej i stallet imåndags!

Små rosa, svarta grå och spräckliga. Utan päls, blinda och döva. Liggande nerbäddade i ett bo fodrat med päls som mamman dradigt från magen.

Att få följa med de små pyrena när de växer upp är så facinerande!

Om 8veckor är dom redo för sina nya hem.


Jackys fysioterapeut har bytt jobb så vart vi nu ska vända oss är ännu ett frågetecken.


Agility träningar i kväll. Jackys tur att lämna hemma för att helt fokusera på tjejerna (sassa och stella).var den där rätta knappen är som man ska trycka på för att ha Sassas fart i maxhastighet istället för lunkande är fortfarande en gåtta...  Stella ger alltid järnet när hon kommer på banan!  Sass skällande är också en sak som iriterar eftersom jag inte kan överösta henne men hon behöver ju bara iofs följa mina kroppsignaler. Men farten trappas ju också ner för att hon ska ha tid att skälla :s








Av Tanja - 15 mars 2008 17:48

Är det inte underligt? När man engång får sova så vaknar man, vänder sej, försöker somna om. När det inte går tittar man på klockan och tror att den är nånting efter 8 åtminstone så lyser de svarta siffrorna på telefon 6:45  8(

 jag läste lite i de hundtidningar jag har med och vips var klockan 8.

Morgonmål och senn morgonpromenad längs vattnet. Jag övade att gå fint i koppel med jacky, vilket gick riktigt bra i kort koppel :) i långt äger vi fortfarande hela vägen från vänster till höger kant <--->  

 Jag hann nästan få långtråkigt innan lektionerna började kl 10!

Matpaus på ett smockfullt Rosso. Vid kaffedags när jag skulle hämta mitt äpple kunde jag bara konstatera att jag låst ut mej igen :s Stackars Vaktmästar Peter fick komma och låsa upp åt mej igen *skäms*

Tänk att få diskutera hund hela dagen! :D 

Mycket tänkvärt som jag ska läsa mej genom ikväll. Dagens diskusioner och det de andra redan läst!

lektionerna slutade 17 så nu sitter vi ensamma i skolan Jacky och jag efter vår stadspromenad som  var skrämmande enligt Jacky. Bilar överallt och människor som kommer från alla håll . Han skulle nog hällst ha gått längs vattnet. Stadsträning blir det tyvärr inte så ofta annars så det är att passa på.


Ovido - Quiz & Flashcards