Alla inlägg under maj 2008

Av Tanja - 28 maj 2008 08:44

Usch! Min allergiska reaktion har ännu inte gott över!

Läkaren skyllde annledningen till att jag fick pencilin trots att jag inte tål det på att endel fakta antaglien falligt bort när man gick över till enbart dator... 

Jag vill inte vara med om dethär igen. Hela kroppen från hårbotten till anklarna är flyld med nässelutslag och det KLIAR! :(

jag sover, duchar kallt, sover, försöker äta, sover,duchar kallt. Mina kläder är vända ut och inn för att sömmarna inte ska itritera huden. Jag är så trött och lessen... dags att gå till sängs igen...

Av Tanja - 26 maj 2008 12:38

Jag fick ju i lördags antibiotika för att förebygga en ev inflamation i såret efter hundbettet men läkaren gav mej penicilin som jag inte tål ,vilket hon borde ha vetat om hon kollat mina papper innan hon skrev ut medecin. Så igår kväll började händerna svullna upp och bli röda och händerna och fötterna kilar jag tog zyrtec mot alergin och gick och la mej. Idag är jag röd, svullen, öm,trött, febrig , frusen och det Kliar! antibiotikan ligger i roskis och jag knaprar Zyrtec iväntan på att läkaren ska ringa, Har teltid bokad. Önskar telefonen ska ringa så jag kann gå å lägga mej igen..

Av Tanja - 24 maj 2008 17:14

Veckan som gått sedan sist har varit fullbokad. Många Kaniungar har flyttat till sina nya hem, alla omplaceringar likaså! Många kaniner är ute på hyra över sommaren. Men mina favoriter vill jag själva ha hand om. Även om det blir många ämbar med gräs per dag.


 Talko på Jussilaplan har vi hunnit ha två stycken så nu är planen riktigt fri från rötter och torvor. Nästa vecka kommer gruset. Sen kan agilityträningarna börja! :D


Smågrisarna flyttade ner förra veckan Jacky hjälpte till! Och nu har vi nya suggor som börjar grisa nästa vecka.


Borgå besökte jag igen förra hälgen. Jag hadde för första gången båda hundarna med det gick nog helt ok, Sassa brukar sällan vara till besvär. På lördagen tittade vi på ett BruksHunds prov vilket var riktigt intressant! Många olika raser var representerade och kemin mellan hundarna och förarna varierade kraftigt man såg lätt vilka träningsmetoder som annvändes. Lördag kväll hämta min kamera från Hundsim Aptus http://www.koirakylpyla.com/ i Hyvinge som jag slarvat efter mej sist... Men Jacky fick ju bada en ½h så det var det värt! Söndagen gick åt till att skrapa på ytan av raskännadomen som är viktig speciellt när man ska välja träningssätt med en hund.


Idag har jag varit och vallat med Jacky vilket gick rätt bra faktiskt!Jag har också varit via HVC och fått mina hundbett på benet granskade. Orsakade av lösa Boxrar från byns  Rottis & Boxer Kennel...  En anttibiotikakur står på menyn ett tag frammöver. Tur i oturen var det en kall dag och jag hadde fodrade byxor på mej som nog minimerade bettskadorna betydligt.

Nora och Max har haft ridlektion som vanligt 6kaninungar  har fått nya hem idag och nu värms grillen för några goda biffar att mätta magen med :)


Bilderna ovan är från vårt besök på aptus förra månaden.



Av Tanja - 6 maj 2008 13:35

Har du någonsin sett eller hört en marsvinshane uppvakta en marsvinshona?

Hanen gör sej lång och går omkring och kuttrar och vickar på baken XD

det ser urkul ut och låter fint och lustigt när de går omkring och sjunger med varandra. Vi var lite oroliga för om de skulle störa vår nattsömn men även marsvin tycks pausa ibland ;)


Kaninungarna växer, och mer än hälften av ungarna är redan reserverade. 8maj blir de första kaninungarna leveransklara.


Jag var ut och sprang igår kväll, eller skulle springa med jacky igår men han bara galoperade och då felbelastas hans ben och han får inget ut av det. Det blev en mycket rask promenad istället fär att han skulle hållas i trav och använda sitt skadade ben så mycket som möjligt.


Av Tanja - 5 maj 2008 13:10

Söndagen var även den fullplanerad. På förmiddagen var jag ut till närpes tomaten och hämtade 4 teddymarsvin som också är omplaceringar kvinnan som födde upp teddymarsvin hadde blivigt sjuk och kunde inte behålla varken sina 7 marsvin eller sina 3 sanktbernsdshundar eller sin lilla papillion... jag fick inte riktigt reda på vad hon hadde för sjukdom men alla hennes djur sökte och söker fortfarande nya hem. Så numera är jag även ägare till 4 teddy marsvin. 2hanar och 2 honor Bilderna ovan är på tiikerikakku, pippari,(undre bilden) mandariini, och bansku(övre bilden)  de fick genast nya svenska namn Tiger, Peppar, manda(rin) och bansku. De har alla papper och är registrerade. de ser ut som mjuka igelkottar och har en sträv päls. Om ca 9 veckor har vi nog marsvinsungar här :D

3 omplaserings kaniner fick jag akut från min träningskamrat Anna pga. utrymmesbrist. Det är 3st belgiskjättekorsnings hanar som nu också söker nya hem!

På eftermiddagen var vi på "Milo"s kalas på deras villa i kantlax. Hundarna var med och Jacky och jag passade på att öva lite och kasta lite pinnar medan sassa gick omkring och "minglade";)


Efter kalaset var det rakavägen till fähuset för att mata och mocka åt grisarna. Efter det var det kaninernas tur att få sin mat och några burar städade.

Av Tanja - 3 maj 2008 00:00

Dagen har varigt lång. Först var jag och barnen med Jacky och vallade får vid Lannäslundsskolor. Problemet vi kämpar med nu är att få Jacky lugn och att få honnom att gå verkligen sakta när han vallar men frammsteg gör vi varje gång.

Efteråt körde vi rakt till stallet och åt våra mackor i väntan på ridlektioerna.

Barnen fick rida i teräng med varsin ledare idag, det var verkligen uppskattat! Sen åkte vi hem och åt mat. Nora och Max lämnade hamma med pappa när jag sen åkte och hämtade ett omplacerings marsvin. Niko kallas han och är ett Amerikancrest marsvin på 2½ år.Hans mamma är en finsk utställnings Champion! Niko syns på bilden ovan tillsammans med vårt långhåriga nonself marsvin Skipper som är 5år. Efter att jag hämtat Niko var jag även och köpte en Dvärgvädurs hona pappren kommer på posten. Hon är bara en unge ännu, viltgul i färgen och heter Dilliduuri ;) Hon kommer nog att bli en mycket fin kanin  när hon växer till sej.


Av Tanja - 1 maj 2008 17:44

Nora lärde sej cykla utan stödhjul för några dagar sedan, nu susar hon framm som vårvindarna. Hon har fått en ny cykel som hon är jätteglad över. Max fick ta henns gammla, så på med vimpel och stödhjul! han litar inte helt på att han kan kontrolera den själv ännu men allt går bra bara mamma går brevid eller bakom. 

Nora har fått sin första lösa tand! hon cyklar omkring och vickar lite på tanden samtidigt. 


Idag är det ju 1 Maj. Vi har varit på picknk till ett träsk  tillsammans med mina föräldrar och syskon och hundarna förståss. Vi grillade korv och chokladbananer, drack mjöd, åt munkar. Gott om grodor fanns där också. Men fisken nappade inte, bara en ynka liten spinkig abborre som fick hoppa i tillbaka och växa till sej. Vilken lyckad dag! solen sken varmt. Så att en och annan blötte ner skorna gjorde väl inte så mycket ;)


Kanierna har förökat sej lavinartat! nu är dom... *viskar* ... 37...

ännu en Dvärgvädurs kull väntar jag till slutet av nästa vecka. Men sen blir det paus till hösten då jag ska para mina nya franskvädurs honor. Min första helt rena franskis kull och med alla papper!

Ovido - Quiz & Flashcards