Alla inlägg under oktober 2008

Av Tanja - 24 oktober 2008 07:57

Lessen att jag inte bloggat så mycket nu heller...

Som rubriken antyder har jag varit på agressions seminarie i Borgå av den israeliska hundinstruktören Noga Ronen. Tekninen hon använder är alltså CAT som är utvecklad av Jesus Rosales Ruiz mer om honnom hittar ni här http://www.narniapets.com/pages/about_Jesus_Rosales-Ruiz och här en lista som jag hittade på hans hemsida. tankar som jag delar.

Why use positive reinforcement?

  • It teaches your dog what you want instead of punishing what you don't want.
  • It makes training more enjoyable for humans and dogs.
  • It makes your dog want to learn. Dogs are not afraid to offer new behaviors and attempt to learn new things.
  • It builds your relationship with your dog.
  • Everyone can do it; you don't have to be a linebacker.
  • Dogs, like people, do not learn when they are in pain or afraid.

Åter till tekninken...

Den funkar! Den är mild och som ägare behöver man inte göra annat än hålla sin hund! Som praktiska testers deltog Panda en Volpino Italiano (liten vit spetstyp) Hon var reaktiv på hundar och tvekade inte att flyga framm rytande så långt kopplet räckte. På mindre än 2 timmar var hon "botad" och kunde möta andra hundar på gatan utan problem. Sassa gick som störningshund och även om hon vid ett tillfälle tänkte bli uppäten valde hon att ignorera damvippan och stod lungt och väntade. Detta är en teknik jag kommer att ha i mitt kurssutbud. På tal om saken är min hundkonsultsida påbörjad! Välkommna in! http://www.freewebs.com/hundkonsulten/


Jag har börjat spåra med Sassa (spåra har hon ju bevisligen kunnat med tanke på de djur hon spårat upp och sen vallat hem...)

Jägarna är avunsjuka på min Sassa och just jaktinstinkten skulle jag nog kunna sälja om det gick. Spårar gör hon mer än gärna även om sambon inte orkar göra spår varje vecka. Jag har lovats ben från en tjur som slaktats på sambons systers ekogård. De benen kommer jag att ha nytta av länge! Hoppas de får plats i frysen...


Kaninerna har fått nya hyllor i stallet och i början av okt flyttade de in undan regn och rusk! Några kaninkullar är ännu förhoppningsvis på kommande. Marsvinen går också i par och två teddy honor är ordentligt runda nu. Där föds nog små marsvinsungar senast nästa vecka.


Ifjol i början av oktober sålde jag min häst och 12 års tid av hästägande tog slut. Tiden har jag ju nog fyllt med hund, kanin, marsvin och studier men kanske nån dag får jag tid för häst igen.




Ovido - Quiz & Flashcards