Alla inlägg under april 2008

Av Tanja - 28 april 2008 16:42

Planen i jussila är torr nu men ännu ska rötterna utrotas och fingrus köras dit. Sen är vi klara att börja träna på allvar... synd bara att jag inte har någon agility hund just nu...  Woff Kurserna fylls sakta men säkert men ännu finns det rumm till både nybörjar och fortsättnings grupperna.

Vardagslydnads kurser ska jag dra privat med Tuija i sommar, varje söndag fom 11.maj Det är Tuija som tar emot annmälningarna. det känns lite ovant jag är så van att ha full koll på vilka som kommer att bli mina elever några träffar frammöver...



Av Tanja - 27 april 2008 06:54

Idag hadde vallhundsklubben träningsträff i purmo. vädret var inte på vår sida och inte var fåren heller... En bock och en tacka skulle vi valla, det var  meningen de skulle vara fler får men tydigen hadde de bestämt sej för att lamma. Baggen var för tam, den ville bara bli kliad bakom öronen :P och tackan var aldrig vallad förut... så förutsättningarna var inte det bästa...

Men vi vallade med fåren i koppel och övade inn "Bakom" komandot som de flesta av oss inte hadde ordning på...  många av detagarna borde dessutom gå en helt vanlig vardagslydnagskurs för att ha någon som hälst grund att stå på. att få en tänd vallhund att vara någtsånär "släckt" mellan träningspassen är ju också vara viktigt vilket en del ägare skiter fulständigt i... Fia föreslog en träff utan får för att bara öva kontakt med föraren och ett i vallning så viktigt komando som ligg *suckar djupt* 

ingen riktig dragare hadde vi heller så Fia och jag  försökte hjälpa så gott det gick.




Av Tanja - 26 april 2008 19:55

Idag var Max och Nora på ridlektion som vanligt. Nora vågar fortfarande inte riktigt trava, men styr och skänklar glatt i skritt . Max travar gärna ju snabbare destu bättre! ;) men konsentrationen brister nog i bland. men han är jú bara 3år ännu.

 Vår nya marsvinshona kommer hemm 12.5. Hon är ett långhårigt marsvin, "toffe"& vit i färgen. Hon är redan parad så om ca 9 vecor från och med nu kanske det kommer marsvinsbäbisar hoss oss!:)


Två lejonmans fuch kaninungar komm det inatt :) har vi tur kommer det nästa vecka en till likadan kull! :D

Just nu har vi:

två Zobel kaniner en hona och en hane

fyra dvärgvädurar 2 honor och 2 hanar

tre franskvädurar 2 honor och en hane

två lejonmans fuch honor

och en Belgiskjätte korsnings hona

de +15 kaninungar just nu =28 kaniner!

Alla kaniner som jag inte har användning för har fått nya hem redan! Så nu har jag bara renrasiga kaniner och en av mina favoriter, Skugga en blåchinchilla färgad Belgiskjättekorsning. några av mina kaninungara ska nog sparas för avel också. ;)


En gethage ska byggas till den vita och den svart-vita getbockarna som ska flytta till oss. Namnförslag motages med tacksammhet






Av Tanja - 22 april 2008 12:11

Har någon annan tossig person försökt sova med en innekanin som aldrig bott i bur, instängd  i en transport bur och en vallhund i samma rum? Om jag skulle ha tänkt lite så skulle jag aldrig ha gort som jag gorde! kaninen blev ganska snabt förflyttad till wc så blev det lite lugnare... men mycket sovit den natten blev ändå det inte...

I måndags var vi på studiebesök från hundkonsulten till ett hundhotell och täffade en Hofawart uppfödare. Att äga ett hundpansionat är ingen dans på rosor.

Sen besökte vi också Koirakylpylä Aptus där fans nästan allt man behöver i hundväg under samma tak! Där arbetade hundfysioterapeuter, hundmasörer och "hundfrisörer". där fanns också en Hundtilbehörsbutik, kafé, saltrum och hundpansionat.

Jacky fick pröva på att simma i basängen. Synd att sånt här inte fins närmre då skulle jag gladeligen köra flera gånger i veckan för att simma med Jacky! vi får väl vänta på sommaren. ½timme i basängen motsvarar ca 2½ timme plattlöpning på land för hunden!

På mitt bord har jag nu en hop papper om näringslära, tabeller och kostrådgivning! intressant men tungläst, ingen harlekin roman presis ;)


Denhär gången var köket skinande rent när jag kom hem och inte mycket frammdraget! Så förra gångens slavdrivning jag körde med min familj när jag kom hem sist gav resultat!;)


Jag hadde en kanin på rymmen idag :s nackdelen med att kunna ha kaninerna på stora ytor är att de får en helsikes kondition! Men Jacky vallade lungt inn den i stallet igen. vad glad jag var över att ha vallhund!:)

Nora var ute med Nasu i sele idag det var en rolig och ny upplevelse för dem båda! :)


I kväll blir det skolningsledar möte i Vörå ska se nu vad filmerna vi ska titta på ger, och vem som drar vad i sommar.


Sobelhonan åt upp sina ungar utom två som låg iskalla under höet :(

Varför ska det misslyckas så med mina kaninungar?

Nya försök och hoppas nu att inte alltförmånga av de andra parade är tomma.




Av Tanja - 20 april 2008 19:52

Nu e jag i Borgå igen :) alltid lika intresant!

Denhär hälgen (sön-mån) läser vi näringslära det e riktigt kul! Jag  funderar nu på om jag ska börja gå över till barf... nja isf blir det nog halva portionen torrfoder och andra halvan kött och grönsaker. tanken får gro en stund vi ska gå egen om  olika foders innehåll imorgon. får se vad just mitt foder duger till... Imårgon ska vi även besöka ett " hundsimm" mins inte vad stället hette.. någon form av fysio klinik är det. Vi ska även besöka en howavart uppfödare som även bedriver ett hundhotell :) dvs mycket intressant imorgon!

Jag har idag hämtat en franskis hane från Vanda han kallas "Nasu"och så ska jag plocka upp en Franskis hona i vasa från malax på hemmvägen.

4 kaninfröknar som jag inte har användning för har flyttat till Tavast stall i utbyte ska jag få en marsvinshona :) så kanske blir det marsvinsungar här så småningom ;) om nu Skipper orkar med något sånt.

Nästan alla kaninungar är reserverade och de är ju bara 3-4 veckor ungarna ännu! Men 3 honor till är parade hoppas dom har några pyren imagarna sina :)

två getter är reserverade från Tavast hoppas nu bara att inte sambon är alltför negativt innstäld...

Av Tanja - 14 april 2008 09:39

I fregags körde vi ner till Ekenäs och Annika Parvio. vi var 5 fröknar och en karstackare. sex hanar och en tikstackare. alla riktigt trevliga!

den vackra lördagen bestod av ; från morgonen, vallning av 5 får i fri tereng . efter maten vallade vi i rund fålla för att lära hundarna att man inte måste rusa för att  få fåren att flytta sej. mot kvällen vallade de som kunde bäst, en flock på ca 80 får! det var underbart att titta på! filmkameran var med hela lördagen men nästan inget är ju filmat på mej och Jacky som vanligt. :/

Den regniga söndagsförmiddagen vallade vi en kopplad get, för att lära hunden rätt avstånd och full konsentration det var riktigt intresant! jag tror jag ska skaffa om inte 5 får så åtminstone en ny get! ;)

Terängen var lågt ifrån fårt platt pampas :)

Tyvärr var vår kursledare en tålig typ som hadde 17 grader innomhus. Så två kalla nätter, en dag i blåsigt solsken och en förmiddag rengnväder senare så stitter jag nu och skriver med mitt huvud fullt av snor och feber. men någon måste ju vakta barnen så inte blir det något sovit. Och Ösp får nog ha sitt möte utan mej idag!  samma med Jackys masage och min hundkund... får nog ringa återbud...


Av Tanja - 8 april 2008 10:47

Jag ska nu bara spara mina renrasiga kaniner och de andra ska få nya hem.

De två nya "Franskis" fröknarna heter Rut och Ruija och kommer från Picantto´s i Lempäälä http://www.picanttos.net/ . Rut är vit med röda ögon och Ruija har färgen Swartsgrannen. De är underbara och svåra att få tag på. Men nu är de här! Kanske kommer jag mej iväg på någon kaninutställning också för att få alla mina renrasiga registrerade. men några champion planer har jag inte! ännu iaf...;)

Jacky var super duktig på kalasen! Han brukar dra igång med alla leksaker han har och springa runt som ett tok med ett stort stress stämppel i pannan. Men nu när han låg på kudden under komando länge för att sen under "sakta" komando gick han sakta runt och hälsade på gästerna som jag förbjöd att använda sina ljusa "gullgull" röster. Vist tänkte han busa till det lite men då fick han lägga sej igen. Han har mognat lite den senaste tiden *äntligen* Men jag läser honnom bättre nu också och med ännu mera träning ska det bli ännu bättre.

På Fredag bär det av till Ekenäs på vallhundsläger. Vi ska bo i fårhagen lördag och halva söndagen under Annika Paarvios ledning. Det ska bli kul att se alla "in aktion" och ska suga upp all info som bara är möjligt. :D

Jacky är den enda riktigt gröna hunden de andra har vallat ca 1år redan.

Mycket ska ordnas innan jag åker.

Men vilka kläder ska man ta med sej i dethär vädret egentligen? Väskorna ska packas men vad ska jag egentligen ha med? *tänk tänk*

Av Tanja - 6 april 2008 14:11

Nora njöt av ridlektionen igår. Max ville också rida men jag kann ju inte hjälpa mer en en åt gången. Nora var lite nervös till en början. Förra sommaren ramlade hon av min häst (nu fd) och fick hjärnskakning. Sen dess har hon varit lite rädd att rida. Men snart är nog den rädslan ett minne blott.

 På stallet har de nu Hästar (Nähä?) Åsna, Struts, Kaniner , Marsvin och marsvinsungar, Kalkoner, Får och lamm, getter och killingar, minigrisar, hundar, katter och kattungar. månne jag glömde räkna upp något?


Jag hämtade mina Franska vädurar som liftat till Lotlax idag de är sååå fiiina!:D därifrån hämtade jag också en ny dvärgvädurs hane. Nu börjar jag ha lite utrymmes brist.... men bara jag hittar nya hem åt 4 av de vuxna så blir det mer rumm åt de nya XD

Jag har inte vågat räkna hur många jag har nu...


Helena mfam var på Pizza kalas idag. Hundarna kröp under kaninburarna och åt pluttar XP jätte gott antagligen...

ikväll kommer sista kalas sällskapet på 13pers. Sen är det lungt framm till Sept med kalasandet.*phu*


Stella har blivit parad så antagligen blir det ingen agility träning/tävling för min egen del i sommar. Desto fler kurser hinner jag dra *flinar* Och desto mer vallnig... :D


Ovido - Quiz & Flashcards