Alla inlägg under september 2008

Av Tanja - 30 september 2008 13:03

Datorn har varit på sevice från och till den senaste tiden, som tur var kunde alla stamtavlorna och ca fem års familjefoton räddas men hårdisken behövdes bytas.

I Borgå förra hälgen gick vi egenom grunden i problembeteenden och varifrån de kommer. Mycket intressant som vanligt! våra egna problemfall vi tagit på oss varierar också mellan searationsångest,vaktande,kissande innomhus, och mycket mer... det som problemen vanligast bottnar i  sist och slutligen är att ägaren inte har tid/tar sej tid med sin hund. Kunskapen om hund överlag brukar också ofta vara dålig.

500km upp igen sicksackande mellan påkörda rävar, sjubbar, harar och andra smådjur. veckan fullplanerad som vanligt och ner igen på fredag eftermiddag. Spårning stod på menyn denna hälg. lördag förmiddag teori, eftermiddag hundspår och människospår alla hundar snajade inte grejen men Sassa som kan det här med att spåra fick ett längre männinsko spår som hon kontrolerat rusade genom. Ska skicka ut sambon med en bunt klädnypor och färgade band i skogen nån dag här hemma också! söndagförmiddag skulle ha bestått av blodspår men pga regn och kraftig blåst sköt vi upp det till nästa gång. Söndag eftermidddag spenderade vi på en föreläsning om polishundar vid Heureka. Synd bara att föreläsnngen gick på finska, min hjärna känndes som sönderkokt potatis när dagen var färdig.


Av Tanja - 15 september 2008 15:33

Idag har vi tagit potatis så länge Nora var i förskolan. Vrål hungrig var jag när Lasangen var färdig , Men sen ska den ju svalna också..  Hadde inte tid och brände mej på tungan.

Jag har även hämtat nya delar till plogen och lämnat in papper till landsbygdskontoret. skönt att sitta en stund nu innan tvätten, smådjuren och gisarna kallar... Och den som på står att folk som är hemma eller arbetar med jordbruk inte "gör " nånting  så säjer jag bara  välkommen att byta för några dagar!

Av Tanja - 14 september 2008 15:21

Jag hadde hoppats jag skulle få gort någontin hemma nu när jag inte är i Borgå denna hälg  men nix vi är ju mitt inne i skördetider så det har varit potatisskördande för hela slanten. vi fick upp en åkersork på rullbandet idag men den fixade svärfar galant. Tyvärr kommer det dåligt med potatis iår.

Av Tanja - 13 september 2008 15:21

Idag har jag hämtat nya agilityhinder av en bekant som inte ville ha dem på gården längre. Totalt är det 4 hopp  en ring och två slalom. lite fixande blir de nog innan jag kann använda dem men riktigt fina var de! Tack Axel!


Nya fodersåar med lock köpte jag till smådjursstallet för foder och bröd.

Jag vill ju inte mata mössen i vinter!

De nya vattenflaskorna och foderkopparna är jag  riktigt nöjd med. Kopparna skulle dock få finnas i större modell åt franskisarna eftersom de ska ha så mycket mera mat än dvärgkaninerna  den de fick två mindre på var istället. Kopparna passar bra till marsvinen också eftersom dehär hakas fast på dörren  så kan de inte vinka ut dem som de annars gör för att få tag på de godaste i botten.

Av Tanja - 11 september 2008 14:49

Prick klockan 7 svänger Isas pappas firmabil in på gården och Nora har nyss stigit upp. Efter att alla ätit morgonmål åker Nora iväg med Skolbussen till förskolan. Och kvar väntar två 3½ på att deras Första riktiga dagklubbsdag. Tiden går långsamt, men till sist får de klä på sig och så sjutsar jag dem. Inga sura miner vid lämnandet  bara hej då Mamma /Tanna och sen försvinner dom in. Hjälp vad de blir stora!

Mat handlas och tort bröd från ett bageri hämtas åt kaninerna.

Snabt hem igen för att åka på grismöte. där vi åt lunch, diskuterade den dåliga lönsamheter , åtgärder  samt resultaten sen senast. Hem igen för att sköta grisarna innan det var dags att dra agility träning för fortsättningsgrupperna. Banor denhär gången med möjligheter för allt det de lärt sej de senaste gångerna dvs många framför och bakombyten.

Av Tanja - 9 september 2008 14:43

Idag var det Max första dagklubbsdag. Trots att platsen är bekant från mammabarn tiden så var Max blyg vid samlingen och satt tätt framför mej men snart glömde han sin blyghet och satt i ringen brevid Isa och följde med i vad "fröknarna" berättade. Felicia eller Isa som hon kallas är Max bästa vänn och kommer att vara hos oss på Dagklubbsdagarna dvs Tisdagar och Torsdagar.

Nora går nu i förskolan och njuter som fisken i vattnet.

Delar till sördetryskan ska hämtas och mina kanin/masvins tillbehör har anlänt och hämtas från vöråinnan det är dags för att mata grisarna innan träning.

Nybörjar agilitygruppen ikväll fick lära sej bordet, muren och lång samt A och läxa att öva in 2x2 ställningen på kontakten i näraste trapp hemma.


Imorgon har jag lovat hoppa inn och dra tävlingsgrupperna i Vörå. De ska jag hitta på nånting knepigt åt.

Av Tanja - 6 september 2008 16:53

Resan ner gick bra som  vanligt inte alls tungt att köra, men vägarbetena i Tammerforstrakten pågår ännu och där var det dåligt skyltat= jag missade mitt vanliga pausställe och missade även där jag skulle svänga ut på E12 Jag pausade i Ittala istället.

Denhär hälgen lär vi oss om genetik och att räkna ut vilka resultat man får om man korsar olika gener. Fenotyper och genotyper. Heterzygota och Homozygota gener. vi gör tabeller för nedärvning av egenskaper. dominanta och recessiva samt letala allel och mellan formler. det låter svårt men är egentligen inte det bara krångliga ord. Även om man lätt räknar fel.

vi räknar hur troligt det är att få tex kroksvans, en viss färg, pälslängd dåliga/bra höfter osv. Verkligen intressant och användbart!

Av Tanja - 5 september 2008 15:53

Nu är här städat inför min första Borgå resa denna termin! Skönt, men när jag kommer hem ser det väl likadant ut igen. Hos kaninerna och marsvinen är det också nystädat.

Sassa ska tävla i lag DM med Helena och lämnar därför hemma. Istället får mammas och pappas Stella följa med mej ner.

På mina fortsättningsträningar har vi mest torrtränat framdelsvändningar, bakombyten samt Push och Pull trughs. Och även allt detta enskillt i dubbelbox. När jag och Sassa "lärde" oss bakombyten var det på bana och hon lärde sej väldigt snabt att spinna bakom hindret ett varv=extra tid. Detta ska vi träna bort. Jag försöker också få Sassa att leka mer=mer motivation. Det ser jag tydligt bland mina elever att de som har förmånen att kunna leka akitvt med sin hund har även roligare på banan och lättare att lära sej nya saker!

Dags att packa innan jag ger mej av. Det ska bli så roligt att träffa allihopa igen!

Ovido - Quiz & Flashcards